Huisartsenpraktijk start online diensten voor patiënten

Patiënten van huisartsenpraktijk Klarendal (Arnhem) kunnen via een inlogfunctie op de website herhaalrecepten aanvragen, de huisarts mailen met een zorgvraag (een e-consult) en zelf een live consult inplannen in de agenda.

Wat levert het op?

  • Minder administratieve lasten uit telefoonverkeer en consulten.
  • Meer flexibiliteit bij het behandelen van zorgvragen en administratie.
  • Minder telefonische piekmomenten door een afname van het aantal bellers.
  • Reageren op wensen van patiënten.

Contactpersoon

  • Mw. I. B. Polling
  • Huisarts
  • Huisartsenpraktijk Klarendal
  • Stuur e-mail

Wat was de aanleiding?

Patiënten met een niet-dringende zorgvraag kunnen om een advies van de huisarts te krijgen gewoonlijk enkel een afspraak inplannen. Dit neemt onnodige spreekuurtijd in beslag. Het afluisteren van het antwoordapparaat waarop mensen hun herhaalrecepten inspreken en het plannen van afspraken, kost de doktersassistente bovendien dagelijks de nodige tijd.

Hoe hebben ze het aangepakt?

Patiënten gaven regelmatig bij de huisartsenpraktijk aan dat het handig zou zijn zaken online te kunnen regelen. Naar aanleiding van deze opmerkingen is huisartsenpraktijk Klarendal online diensten gaan aanbieden: een formulier om herhaalrecepten aan te vragen, de mogelijkheid om de huisarts te mailen met een zorgvraag (snel antwoord gegarandeerd) en de kans om zelf een consult in te plannen op een dag en tijdstip naar keuze. Door middel van posters in de wachtkamer van de huisartsenpraktijk zijn patiënten gewezen op de mogelijkheid van de online diensten.

In eerste instantie zijn de online diensten bedoeld om de patiënten tegemoet te komen. Echter, ook voor de huisarts en assistenten bieden de online faciliteiten voordelen. Minstens 10 herhaalrecepten per dag worden tegenwoordig online in plaats van telefonisch aangevraagd. Ook krijgt de huisarts zo’n 10 e-mails per week binnen met niet-dringende zorgvragen waar anders mogelijk een consult voor was ingepland. De online vragen, of het nu een herhaalrecept of een niet-dringende zorgvraag of een afspraak betreft, kosten de huisarts en de assistenten minder tijd en bieden bovendien de mogelijkheid om de vragen af te handelen wanneer dat hen het beste uitkomt.

Meer informatie

Herken Regeldruk
Negen manieren om regeldruk te verminderen
Inefficiënte afhandeling
Onbegrijpelijke informatie
Onduidelijk aanspreekpunt
Onheuse bejegening
Onjuiste informatie
Onnodige indieningseisen
Onnodige regels
Onvindbare informatie
Verandering van regels
Start hier

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Deel dit goede voorbeeld op:

TwitterTwitter FacebookFacebook LinkedinLinkedIn